מה הקשר בין מתכון בספר בישול להנחיית סדנה ?
בכל הנחיה של סדנא יש סוג מסוים של 'מתכון' הניתן למשתתפים כגון: מודל, מבנה שיחה, עקרונות מארגנים ועם זאת: שני אנשים שיכינו את אותו המתכון יקבלו מאכל שונה בטעם, בארומה ובLOOK .
זו ,בעיניי אומנות המנחה: בתוך המתכון כל אחד ואחד יכול להביא עצמו לידי ביטוי.
בעת בניית סדנא לבנות מבפנים – מהניסיון האישי שלי, מהרעיונות שלי, מהיישום שעשיתי בפועל בנושא הסדנה = להביא את האישי.
זה מתחיל מבפנים….שלב ההכנה : בניית הסדנה
מבפנים
מ -מסר ניסוח וזיקוק התמצית של הסדנה: לזקק את האישי שלי כמנחה/מפתח מה הנושא הזה אומר לי, מהו המסר המרכזי שאני רוצה להעביר בסדנא?
ב -ברור תנו לכמה אנשים לקרוא את החומרים ותראו מה הם הבינו
פ -פשוט עיצוב המסר בדרך כזו שתהיה ברורה לכל
נ -נגיש חומר חלוקה למשתתפים שיהיה נגיש להם לאחר הסדנה כגון: חוברת, דיסק,DVD, אקורדיון וכו'…
י -ישים חשוב להדגיש את 'היום שאחרי' ולכוון את המשתתפים ליישומיות בעבודתם
מ -מתכון יצירת סדר פעולות וארגון הפעולות באופן כזה שכל אחד יוכל ליישם בדרכו שלו
ובתוך כיתת החלומות…
1. חווית למידה בסדנה– נאפשר למשתתפים לחוות ככל הניתן את נושא הסדנא, כל למל בסדנא בנושא שינוי – מנחים את הלומדים להעביר את השעון/טבעת ליד השנייה כדי לתת להם לחוות את השינוי.
2. פרסנולזיצה– אישי ,אישי, אישי, חשוב שהפרסונליזציה תעמיק, כך הצ'ק אין של הקבוצה/יחיד מתעצמת. בכל הסדנאות מאוד חשוב להתייחס לפן האישי של המשתתפים, למשל לקשר את התכנים למידע אישי שאנו יודעים אודות המשתתפים, קישור זה נותן למשתתף את התחושה שהוא מיוחד.
3. 'תנו לי, תנו לי טעויות' – ככל שגורמים ללומד לתרגל משהו ברמת קושי שגורמת לטעויות, כך הלמידה תהיה אפקטיבית יותר.
4. Dynamic Curriculum – לאפשר ללומד להשפיע על הלמידה: בתוכן,בלו"ז ולפי ה'כאן ועכשיו'.
5. Learning By Doing – במקום לדבר על …. חשוב לעשות את …. כבר במהלך הסדנה.
6. למידה בחוץ– מומלץ לגוון את הSETTING של הלמידה וללמוד בסביבת העבודה, ללמוד בטבע, ללמוד מחוץ לכיתה הסטנדרטית עפ"י ההקשר והקונטקסט של הסדנה ,כמובן….
7. משחקי תפקידים – לתת למשתתפים את הכלים ולאפשר להם להתנסות עם כלים אלו – משחקי תפקידים הוכחו ככלי חזק יותר מבחינת הטמעה לאורך זמן לעומת תרגולים אחרים.
• סימולציות מתגלגלות – המשתפת כמה שיותר אנשים.
• כאוס מנוהל – סימולציות בשלשות. שניים 'מסמלצים' והשלישי מתצפת על הסיטואציה ונותן משוב.
• Real Life – התקשרות ללקוח אמיתי במהלך סדנה מטלפון עם רמקול ולמידה ממצבי אמת אמיתיים.